Æ   e   Trønder   Æ

Den første direkte flyturen fra USA til Norge

Jimmie Mattern var den første som fløy fra USA til Norge i 1933. Han deltok i kappløpet om å reise jorda rundt på kortest mulig tid, og ved en feilnavigering havnet han i Norge!

1930-årene var “The golden age of aviation” med kjente flypionerer som Willey Post, Charles Lindbergh, Amalie Earhardth og Jimmie Mattern.

Bilde 1: Jimmie Mattern i flyverdrakten
Bilde 2: Jimmie Mattern
Bilde 3: Jimmies Lockheed Vega var malt i blått, hvitt og rødt  

              

Jorda Rundt på kortest mulig tid

I 1933 ville både Willey Post og Jimmie Mattern prøve å slå jorda rundt rekorden. De hadde valgt samme flytype, en modifisert Lockheed Vega drevet av en Pratt&Whitney Wasp 9-sylinders stjernemotor. Flyet til Jimmie, Century of Progress var malt i blått, rødt og hvitt og dekorert som en amerikansk ørn. Willey Post sitt fly var malt i gult.

All ledig plass ombord ble brukt til ekstra bensintanker og fra den trange cockpiten var det begrenset utsyn. Willey Post var i tillegg blind på et øye og hadde problemer med å se ut til siden.

Jimmie var en dreven og vågal flyger som hadde satt en rekke verdensrekorder. Han hadde prøvd på jorda rundt rekorden året før også, men hadde havarert i Hviterussland slik at han nå ville prøve på nytt. Begge valgte en nordlig rute fra New York over Atlanteren til Europa, over Russland og Sibir til Alaska og over USA tilbake til New York.

Jimmie startet 3. juni 1933 fra New York på sin soloflyving jorda rundt. Planen var å fly over Atlanteren, Irland og England og ha den første landingen i Paris.    

Bilde 4: Jomfruland
Bilde 5: Flyet måtte trekkes opp av steinstranda på Jomfruland

                                                                         

Et fly kommer inn over Jomfruland

På Jomfruland, ei langstrakt rullesteinøy i skjærgården utenfor Kragerø, kunne folk på øya 4. juni1933 se et fly som sirklet i lav høyde over øya. Det var Jimmie Mattern i sin Lockheed Vega. I dårlig vær over Atlanteren hadde han kommet ut av kurs. En medvirkende årsak var at vannflaska av metall, eller kanskje var det fotoapparatet, påvirket kompasset slik at det viste feil. Han prøvde å kaste flaska ut av vinduet, men åpningen var for liten slik at han fikk det ikke til.

Jimmie trodde han landet på ei fin sandstrand, men han landet på ei strand bestående av rullesteiner slik at understellet fikk betydelige skader. De første guttene som kom til kunne ikke engelsk, men de fikk hentet Jens Søre og direktør Wiborg som begge kunne engelsk. Mattern ble godt tatt imot på Jomfruland. Han fikk mat, seng og flyet hans ble reparert mens han sov. I løpet av natta hadde vingene blitt dekket med graffiti, navnet til kvinnelige beundrere. Flypionerene var den tids rockestjerner!

Wiborgs kone Leah var den som sørget for husvære med mat og seng til den langveisfarende. Mattern skriver senere at han fikk egg, lam, grillet laks og kumla. Kumla beskriver han som den største delikatessen han hadde smakt!

Jimmie tok seg bare tid til en kort natts søvn, han måtte videre så snart som mulig dersom han skulle ta rekorden. Han hadde fått god hjelp: Flyet ble reparert mens han sov og fra Horten kom det et sjøfly med bensin allerede samme dagen som han landet. Dagen etter kl 03.25 startet han opp motoren og fløy til Kjeller hvor direktør Gulliksen på Hærens Flyfabrikk hjalp han med å sette flyet i bedre stand og fylle opp alle tankene.

Før Jimmie dro av gårde ga han bort vannflaska si av metall til Gulliksen. Denne finnes sannsynligvis ennå i familien Gulliksens eie!

Bilde 6: Fra starten i USA: Jimmie over New York
Bilde 7: Fra landinga på Jomfruland

                                                      

Ny verdensrekord!

Jimmie hadde fløyet direkte fra New York til Jomfruland på 23 timer. Den første direkte flyvningen fra USA til Norge! I tillegg var det ny verdensrekord over Atlanteren, 10 timer raskere enn det Lindbergh hadde brukt!

Men verdenspressen visste ikke hvor Jimmie var. Over 100 journalister hadde ventet på Le Bourget-flyplassen utenfor Paris og på andre flyplasser i Europa. Men det kom ikke noe fly og etter noen timer trodde alle at flyet hadde styrtet. The New York Times, The Boston Globe, LA Times og mange andre erklærte Mattern savnet.

Mandag 5. juni 1933 kunne «New York Evening Journal», en av USAs største nyhetsaviser, bringe nyheten om at Jimmie Mattern hadde landet i Norge. Flyturen fra New York til Kragerø var den lengste direkteflyvningen som hadde blitt utført i verden. Den brøt alle tidligere rekorder: Han hadde slått:

  • Oberst Charles A. Lindberghs berømte soloflyging fra New York til Paris i 1927.
  • Amelia Earhart Putnams rekord fra New Foundland til Irland i 1932.
  • Kaptein James A. Mollisons første soloflyging fra øst til vest (Irland til USA) i 1932
Bilde 8: Reiseruta jorda rundt
Bilde 9. Avisomtale om landinga i Moskva

 

Raskt av gårde videre!

Jimmie Mattern hadde ikke tid til å bli med på noen selskapeligheter i Norge slik at allerede 5. juni 1933 dro videre fra Kjeller til Moskva. Han fløy over Sverige og Finland direkte til Moskva, men her følte hans seg utrygg. Russerne var veldig interessert i teknologien, særlig propellen med variabel pitch, noe russerne ikke hadde sett tidligere. Han bestemte seg for å fortsette så snart som mulig, og etter bare noen timers søvn fortsatte han videre over Uralfjellene til Omsk. Her vanket det sauna og vodka før turen gikk videre over Sibir. Etter flere stopp med etterfylling av dårlig drivstoff havnet han i Khabarovsk helt øst i Sibir. Herfra skulle han fly videre til Nome i Alaska og videre over USA til New York.

Bilde 10: Fra krasjstedet i Sibir
Bilde 11: Senere besøk på havaristedet

Ulykken

Det var kaldt i Sibir, drivstoffet var av dårlig kvalitet og både fly og drivstoff fikk problemer med ising. 14. juni 1933 tok han beslutningen om å nødlande. Underlaget var dårlig slik at han bestemte seg for å løsne hjul og understell og buklande. Flyet fikk store skader og selv brakk han ankelen og hadde en del andre skader. Det var ikke et menneske å se. Det var midnattssol slik at sola skinte hele tiden og han fikk vansker med å skille mellom natt og dag. Han demonterte en sylinder på motoren for å kunne få et kokekar til å lage seg mat, men gikk tom for proviant. Etter å ha overnattet i vrakrestene av flyet noen dager, bestemte han seg for at han måtte bort og prøve å finne noen som kunne hjelpe han. Etter mye strev kom han seg ned til ei elv og fikk bygd seg ei enkel hytte ved bredden. Før eller siden måtte det komme noen langs elva, mente han.

Etter 10 dager kom det 2 båter med 12 eskimoer forbi. Eskimoene var vennlige og stoppet opp og tok han om bord. Det var vanskelig med språket og ingen sa noe. Men han fikk mat og de lærte han å fiske og å fange gås. Når det ble kveld, slo de opp telt på stranda og fikk seg noen timers søvn. Etter hvert forsto Jimmie at eskimoene reiste denne turen bare en gang i året for å utveksle varer og at de hadde ingen planer om å ta han med til nærmeste sivilisasjon med kommunikasjon mot omverden. Til slutt kommer de til en eskimobosetning med reinsdyr. Alle kom for å se på den nyankomne og endelig møter han en som kan engelsk.

Bilde 12: Senere besøk hos eskimoene som reddet han
Bilde 13: En av eskimoene som reddet han
Bilde 14: Senere besøk hos eskimoene. Jimmie fikk låne varme klær

Hjelpen

Nå får Jimmie mer hjelp. Jimmie får forklart om ulykken og hvor flyet er, og eskimoene organiserer en redningsaksjon hvor de drar tilbake til flyet, berger det de kan på en lekter og kommer seg nedover elva til nærmeste by, Anadyr. Her får han gitt beskjed til sine venner i USA. Mattern vil sende flyvraket tilbake til USA og vennene i USA vil få tak i et annet fly slik at Jimmie kan fortsette rekordforsøket. Men Moskva og Washington var ikke på talefot. Et amerikansk fly trengte sovjetisk tillatelse for å lande og et sovjetisk fly trengte amerikanske tillatelse for å lande i Alaska. Tida går, Jimmie blir sittende fast i Sibir og rekorden rundt jorda kan ikke lenger slås. Jimmie bruker tida til å lære seg russisk.

18. juli 1933 lander et stort fly i Anadyr. Det er den russiske krigsflygerhelten Levanevsky, venn av Stalin. Levanevsky er kommet for å fly Jimmie til Alaska. Men det handler også om storpolitikk og militært hegemoni. Levanevskys er også den som senere åpner ruten fra Sovjet over Nordpolen og til USA og som prøver ut nye flytyper, Amerikabombere, som er i stand til å nå bombemål i USA fra Sovjet.

Levanevskey kan ikke et ord engelsk, men han har med seg ei flaske vodka som de to drikker opp sammen. Morgenen etter tar flyet med Levanevskey og Mattern av for Nome i Alaska. Flyet er i dårlig teknisk tilstand og de har lite drivstoff. De nødlander første kvelden og overnatter på ei strand. Dagen etter stopper motoren like før Nome i Alaska og de må komme seg i land med gummibåten.

Jimmie Mattern er kommet til Alaska, men han er uten fly. Han får høre at Willy Post også har krasjet i Alaska og må få flyet reparert. Kanskje er det enda et håp om å ta verdensrekorden jorda rundt?

Vennene til Jimmie ordner med et nytt fly, men det krasjer underveis til Alaska. Han får låne et sjøfly, men motoren stopper. En viktig pakning ryker i neste fly. Men han har kommet litt nærmere målet og i Buffalo får han låne en Lockheed Vega, samme type fly som han hadde startet med.

Landingen

31. juli 1933 lander Mattern i New York etter en flytur med komplikasjoner. Han er for sein til å slå Post og stiger gråtende ut av flyet.

Bilde 15: Flyet han kom fram til New York med
Bilde 16: Flysertifikat underskrevet av selveste Orwille Wright

Vinneren

Willey Post hadde satt rekorden jorden rundt med 7 dager og 19 timer, men Jimmie Matterns spektakulære historie spredte seg jorden rundt og Mattern ble mer berømt enn vinneren.

Jimmey ble invitert til Det Hvite Hus, møtte amerikanske berømtheter og filmstjerner, fikk hovedrollen i en radioserie og ble engasjert på New Yorks Paramount Teater for å fortelle sin historie. Honoraret var på over 2 mill kr i uka regnet i dagens verdi! Senere ble han engasjert i testflyginger for Lockheed for å prøve ut nye flytyper samt i det amerikanske romfartsprogrammet.

Før måneferden i 1969 kontaktet Neil Armstrong Jimmie og sa at han ønsket å ta med seg en ting som betydde mye for Jimmie til månen og tilbake. Jimmie møtte de 3 astronautene Neil Armstrong, Michael Collins og Buzz Aldrin på Cape Carneval like før avgang. Som gave på den første romferden til månen fikk Neil Armstrong med seg det første flysertifikat til Jimmie; Aviators Certificat underskrevet av selveste Orville Wright, mannen som er blitt kreditert for den første flyturen med et motordrevet fly i 1903.

Armstrong ble målløs for et øyeblikk før han sa: Å ha med Orville Wrights signatur på reisen, det er som å ha med Bibelen signert av Gud.

Jimmie Matterns fascinerende historie og liv banet veien for moderne luftfart og romferder.

Jimmey Mattern døde i 1988

Bilde 17: Boka om historien som kom ut i 2022
Bilde 18: Fra krasjlandingen i 1932 på det første rekordforsøket

Bilde 20: Utklipp fra norske aviser

Kilder              

Hovedkilden er den nye boka fra 2022; Unaunted: The Extraordinary Story of the First Aviator to Attempt A Solo Flight Around the World.  

Andre kilder: Avis og magasinartikler i norsk og amerikansk presse
Historisk kilder fra Jomfruland og Kråkerøy
Arkivmateriale om Jimmie Mattern fra The University of Texas, Dallas
Flyhistorisk materiale
Jimmie Matterns etterkommere
Thomas Gulliksens familie
Annet ukategoriserte stoff funnet på internett

Familien

Jimmie Matterns familie er i Norge på besøk i juli 2022. De besøker Jomfruland og stedet hvor Jimmie landet, men har også boksignering i Kragerø og Oslo.

Dersom du har kjennskap til mer informasjon eller stoff om denne flyturen så er det fint om du gir beskjed videre.